tirsdag den 27. maj 2014

Sapa, Vietnam

Udover en tur til Halong Bay, tog vi også en tur til Sapa, som er i den helt nordlige del af Vietnam og er et område, som består af adskillige landsbyer, beliggende i bjergene, hvor de har etableret risterrasser i massevis. Turen hertil var igen lang, da det var en tolv timers bus tur, men vi tog igen en natbus, som hjælper lidt på tiden. Vi blev samlet op på busstationen af motorcykler, som kørte os til vores hotel. Her tog vi et hurtigt bad og fik noget morgenmad, inden vi startede vores trek. Vi skulle gå 10 km den første dag, men det gjorde ikke noget, for det var helt sindsygt flot. Vi gik op og ned og så både risterasser fra oven og fra neden og masser af flotte bjerge. Om aftenen skulle vi overnatte på homestay, altså hos en familie i en af landsbyerne. Det var rigtig hyggeligt og familien lavede noget dejligt mad til os. Vores guide, Sue, var glad og positiv og fortalte hele vejen om alt hvad vi så og hvordan livet i landsbyerne fungerer. Det var dejligt.

Vi startede vores trek fra Sapa by, hvor udsigten allerede var som denne

En masse lokale gik med de 10 km i håb om at de kunne sælge ting til os

Udsigt over Sapa

Lokale nyder udsigten

Vi fik foræret fine blomster af de lokale

Risterasse

Lokale børn bader i åen

Hårdt arbejde i risterasserne

Vores homestay

Familiens køkken

Lækker hjemmelavet mad

Den følgende dag stod på mere trekking, denne gang dog kun 5 km. Først gik vi til et vandfald, som grundet det ikke er regnsæson, var næsten helt tørret ud. Vi kunne derfor sidde ude midt i vandfaldet. Herefter fortsatte vi til endnu en landsby, hvor der blev serveret middagsmad inden vi blev hentet af en bus og kørt tilbage til hotellet i Sapa, hvor stod resten af dagen på sightseeing i Sapa by.

Sapa med morgen dis

Vi mødte masser af sommerfugle på vores vej

Trekking på risterrasserne var ikke lige nemt for alle

Vi nyder udsigten fra midt i vandfaldet

"Vandfaldet" på afstand

Vores guide Sue

På marked i Sapa

Sapa Square

Søen i Sapa

Vores sidste dag i Sapa stod igen på 5 km trekking med Sue. Denne gang til Cat Cat Village, hvor vi skulle se Tien Sa Waterfall. Der var også et show, hvor de lokale dansede og sang. Ud over det var der små butikker hele vejen dertil og vi købte os fattige i alle de fine souvenirs.

Lokale børn i Cat Cat

Sue viser hvordan man væver

Tien Sa Waterfall

Lokal dans og sang

Om aftenen gik turen igen med natbussen tilbage til Hanoi efter en vildt dejlig tur til Sapa, hvor vi fik mulighed for at møde de rigtig lokale og søde vietnamesere.