tirsdag den 27. maj 2014

Hanoi, Vietnam

Busturen til Hanoi var lang! Vi ankom efter ca 32 timer, så vi var ret smadret. Først skulle vi fra Vang Vien i Laos til Vientiane, som er Laos' hovedstad, hvor vi skulle på den rigtige bus til Hanoi. Inden vi nåede til Vientiane havde vi allerede skiftet bus tre gange. Endelig kom vi dog frem og fik et sæde helt nede bag i bussen, da vietnameserne åbenbart er en smule racistiske, så er det her de vil have udlændinge til at sidde. Bussen var en sovebus, så vi lagde os til rette i sædet, så lidt film og lagde os til at sove, alt var såmænd fint. Lige indtil kl 2 om natten, hvor vi vågnede badet i sved fordi bussen holdt stille og havde slukket for airconen. Vi måtte kæmpe os ud af bussen, hoppende over sovende vietnamesere, som lå i midtergangen, blot for at fastslå at vi holdt stille ved grænsen ind til Vietnam. Her sad vi så udenfor på en bænk indtil kl syv om morgenen, hvor grænseovergangen åbnede. Hvorfor bussen ikke bare kører det senere fra Vientiane og timer det med åbningstiden af grænsen, det begriber vi ikke. Men nå, ved grænsen stødte vi så på endnu et problem. Vi var på vej ind i Vietnam en dag for tidlig i forhold til vores visum, så Laos ville ikke stemple os ud af landet. Vi måtte derfor løbe halvavden kilometer til den vietnamesiske grænse for at få bekræftet at vi kunne få lov til at komme ind, løbe tilbage til Laos og få vores udgangs stempel og derefter løbe tilbage til Vietnam, hvor korrupte møg soldater/grænseovergangs toldere, fik os til at betale for at få lov til at komme ind. Men ind kom vi da. Herefter havde vi så stadig en 12-13 timer i bus at se frem til.

Os i natbussen klar til den lange tur - klart gladere her end ved slutningen af turen

Natbussen - fyldt til bristepunktet

Det var som sagt en lang tur, men det var dejligt at nå frem, så efter os lige at være blevet grotesk snydt af en taxa chauffør, der satte hans taxameter til at tælle fire gange så hurtigt på kilometertælleren, som den skulle, så fandt vi os et hostel, gik tidligt i seng og sov ligeså længe, som vi kunne.
Ellers fik vi dagene i Hanoi til at gå med sightseeing. Vi så The Temple of Litterature, som er et velholdt kompleks, der stammer helt tilbage fra 1070 og huser Vietnams første universitet, hvor succesfulde vietnamesere har studeret, herunder tidligere konger af Vietnam.

Indgangen til Temple of Litterature

Temple of Litterature

Det var en MEGET varm dag

Vi har også set et andet tempel, Ngoc Son Templet, som er det mest besøgte tempel i Hanoi og ligger på en lille ø ude midt i Hoan Kiem Lake.

På vej over broen til Ngoc Son templet

I templet har de udstillet en kæmpe 125 kg tung skildpadde, som de har forgyldt

Ngoc Son templet

Vi har også været en tur henne og se Ho Chi Minhs mousoleum. Desværre var vi ikke klædt anstændigt nok på til at få lov til at komme ind og vi var for nærige til at betale os fra det, så vi nøjedes med at se mousoleumet udefra og gik bagefter en tur hen og så præsident paladset, samt det hus, som Ho angiveligt skulle have boet i.

Ho Chi Minhs mousoleum

Præsident paladset

Ho's gamle biler

Ho's gamle hus, hvor han skulle have boet fra 1954-1958

Vi var også en tur på Army museum, som skildrede Vietnams militære historie, helt tilbage til besættelsen af Frankrig, krigen med Kina og krigen mod USA. Det var ret interessant og museet havde mange fotos fra under krigene. Ligeledes havde de en hel udstilling af franske og amerikanske krigs fly, helikoptere og tanks, som Vietnameserne havde overtaget eller skudt ned under krigene.

Army museum

Flag tower

Nedskudt fly på Army Museum

Udstilling om krigen mod Frankrig

Propeganda plakat

Army museum

Ellers har vi brugt tiden i Hanoi på at shoppe på de forskellige markeder, slappe lidt af og en dag lejede vi os endda ind ved en pool, så vi kunne dase den lidt. Hanoi har været en travl storby med masser af scams og vi glædede os altså lidt til at komme videre derfra.