onsdag den 4. juni 2014

Hué, Vietnam

Turen til Hué, som er Vietnams tidligere hovedstad, stod igen på en lang bustur - denne gang 14 timer. Bussen var heldigvis en af de bedre og vi fik en plads for os selv nede bagi, så det var ikke så slem en tur. Da vi ankom tjekkede vi ind på et hostel, som vi havde læst om i Lonely Planet og det var styret af den sødeste vietnamesiske mand, så det var dejligt. Vi brugte det meste af den første dag på at sove.

Den følgende dag var vi en tur på marked og handle lidt sidste godter ind til vores efterhånden store kasse, for efterfølgende at få det sendt på posthuset, så nu er der pakker på vej til jer derhjemme ;)
Vi var også en tur i "Citadel", også kaldet Imperial City, som er et indhegnet område, bygget af kejser Nguyễn Phúc Ánh, der ville finde den bedste placering til sit palads. Byen mindede lidt om "Den forbudte by" i Kina, men var efter mange angreb fra Vietnams krige, noget medtaget. Det var alligevel sjovt at se de gamle bygninger og "The purple forbidden city", som kun var tilladt at opholde sig i, hvis man var en del af familien Nguyễn.

En del af den 2,5 km lange mur omkring Citadel

Plantegning over Citadel

Citadel

Udsigt over Citadel

Efter vores besøg var vi rundt og kigge lidt på byen og fandt ud af at det var en ret hyggelig by med en stor å, flotte broer, grønne park områder og masser af hyggelige barer og cafeer.

Aften trafikken i Hué

Udsigt fra en lille park

Dagen efter havde vi bokket en guidet tur, så vi kunne komme ud og se lidt på seværdighederne. Vi startede med en bådtur på Perfume River, som først tog os hen til et af Vietnam sjældne old houses, som var et gammelt gammelt hus med en hyggelig have. Huset er til salg for 13 milliarder dong, så ca 3,4 millioner kr, hvilket ingen af os i hvert fald ville betale for den lille knaldhytte. Herefter gik turen til Thien Mu Pagode. Pagoden er den højeste bygning i Vietnam og er et uofficielt symbol på Hué's tidligere kejserrige. Efterfølgende var vi ude og besøge et tempel, som var pisse nederen og gammelt og verdens største ripoff.

Bådene klar til sejltur på Perfume River

Old house of Hué

Smuk lotus blomst i Old house garden

Thien Mu Pagoda

Bil som er et symbol på buddhisme grundet at en højtstående buddhist brændte sig selv og bilen i protest over at en masse buddhister var blevet slået ihjel efter fælles bøn i pagoden.

Udsigt fra pagoden over Perfume River

Vietnams mest fesne tempel

Om eftermiddagen fortsatte turen i bus. Denne gang skulle vi ud og se to forskellige gravpladser for to forskellige kejsere. Den første vi besøgte var Minh Mang Tomb, hvor sønnen til kejser Nguyễn Phúc Ánh (ham som byggede Citadel) ligger begravet. Han døde allerede som 49 årig. Den næste gravplads hed Kai Dinh Tomb og huser kejser Khái Dinh. Han var kendt for at have et tæt samarbejde med franskmændende og var derfor ikke en særlig populær mand i Vietnam. Han var kejser i Vietnam i 10 år og det tog ham 11 år at bygge gravpladsen.

Minh Mang Tomb

Minh Manh Tomb

Kai Dinh Tomb

Den følgende dag gik turen videre mod Hoi An.